Frågor&Svar

Prenumeration

  • Var hittar jag mitt kundnummer?

    Du hittar ditt kundnummer på baksidan av tidningen eller på fakturan. Från och med den 2 juni 2021 har alla kunder nya kundnummer och dessa börjar med siffran 3. Det tar dock ett par veckor innan den förändringen syns på tidning och faktura. Kundnummerbytet beror på systemförändringar hos oss och påverkar inte din prenumeration eller dina andra uppgifter på något vis. Vid övriga frågor gällande kundnummerbytet och/eller för att få information om ditt nya kundnummer, kontakta kundservice.

  • Min tidning kom inte idag. Vad beror det på?

    Det kan bero på fel i distributionen, att vi har en felaktig adress till dig eller att du betalat några dagar för sent.

    Om du har en utebliven tidning kan du kan enkelt reklamera din tidning genom att logga in på Mina sidor och välja fliken "Reklamation", eller klicka här. Vi förlänger då din prenumeration med ett nummer.


    Om problemet återkommer får du gärna kontakta kundservice.

  • När tar min prenumeration slut?

    Du kan enkelt se när din prenumeration tar slut på Mina Sidor, under "Mina prenumerationer". Logga in här.

    Under "Avslutas" ser du sista numret för din prenumeration. Står det inget datum är prenumerationen inte tidsbestämd utan förnyas automatiskt med till exempel autogiro. Visas texten "bearbetas" har ditt sista nummer ännu inte datumsatts. 

  • Vad händer med min prenumeration om jag betalar för sent?

    Din prenumeration stoppas automatiskt efter några dagar och du får inga fler tidningar. Vi sänder i samband med detta också ut en påminnelse. Så fort betalningen är registrerad hos oss aktiveras din prenumeration på nytt och du får alltid så många tidningar du betalat för. 

    Saknar du några tidningar på grund av ett uppehåll i prenumerationen så betalar du alltså inte för dessa nummer.

  • Är min prenumeration en tillsvidare- eller tidsbestämd prenumeration?

    Du ser din prenumerationstyp på din faktura eller om du loggar in på Mina sidor och tittar under "Mina prenumerationer".

  • Vad gäller för en tidsbestämd prenumeration?

    Detta är en prenumeration som gäller ett visst antal nummer av en tidning och därefter avslutas automatiskt. Prenumerationen betalas med en faktura som skickas till fakturamottagaren, eller vid beställningstillfället med kort.
    För mer detaljerad information, läs mer under allmänna villkor.

  • Vad gäller för löpande prenumeration?

    En löpande prenumeration innebär att du får din tidning portofritt hem till dig till dess att du säger upp din prenumerantion. Du har tillgång till din e-tidning under hela prenumerationsperioden. Du betalar smidigt med Klarna (Klarnas användarvillkor) varje månad. Du har ingen bidnings- eller uppsägningtid. 

    Du kan läsa mer här: Allmänna villkor

  • Hur säger jag upp min prenumeration?

    Har du en tidsbestämd prenumeration behöver du inte göra någonting, utan prenumerationen avslutas automatiskt efter att du fått ditt sista betalda nummer i brevlådan. Med jämna mellanrum kommer vi att skicka ut erbjudanden om att förnya din prenumeration till dig. 

    Om du väljer att göra en uppsägning av prenumerationen på mina sidor så ser vi till att du får alla nummer som ingår i din senaste beställning, prenumerationen tar sedan automatisk slut utan att vi skickar ut något förnyelseerbjudande. Observera att om ett erbjudande redan har tryckts när du väljer att avsluta din prenumeration så kommer vi inte att kunna stoppa utskicket.

    Behöver du av särskilda anledningar avbryta en prenumeration innan sista numret ber vi dig att kontakta kundservice

  • Hur beställer jag en gåvoprenumeration?

    Om du vill ge bort en prenumeration i gåva, exempelvis som julkapp, går det givetvis att ordna! 

    Under rubriken ”Tidningar” kan du se hela vårt utbud av tidningar. Klicka på  knappen ”Ge bort” för önskad titel, så hamnar den i din varukorg. Du kan därefter antingen fortsätta handla eller gå till din varukorg för att avsluta ditt köp.

    Om du istället har fått ett specifikt erbjudande som du vill använda finns det oftast en kampanjkod. Ange kampanjkoden i rutan "Har du en kampanjkod eller ett presentkort?" och tryck "Aktivera". Du kommer till en sida där erbjudandet presenteras och du kan välja hur lång period du vill prenumerera. Klicka på knappen "Ge bort" för att ge bort erbjudandet.

    Om du tycker att det är svårt att bestämma vilken tidning du ska ge bort kan du istället ge bort ett presentkort och låta mottagaren själv välja sin favorittidning. Välj vilket värde presentkortet ska få och hur du vill att presentkortet ska levereras, antingen via epost till mottagaren eller via epost till dig själv.

  • Hur beställer jag en prenumeration?

    Om du istället har fått ett specifikt erbjudande som du vill använda finns det oftast en kampanjkod. Ange kampanjkoden i rutan "Har du en kampanjkod eller ett presentkort?" och tryck sedan på pilen till höger. Du kommer till en sida där erbjudandet presenteras och du kan välja hur lång period du vill prenumerera. 

    Tänk på att våra kampanjkoder oftast börjar med S00, alltså bokstaven S, siffran 0 och siffran 0.

  • Jag har gett bort en prenumeration till en vän som redan prenumererar på samma tidning. Får min vän dubbla tidningar nu?

    Nej, prenumerationen som du gav bort startar automatiskt efter att den pågående prenumerationen avslutats. Skulle din vän ändå få dubbla tidningar så kontakta kundservice

  • Jag har beställt en prenumeration till en vän men missat att skriva ut gåvokortet. Hur gör jag?

    Du kan ladda ner och skriva ut gåvokortet med aktuellt omslag här: prenumerera.se/presentkort/ladda-ner-gavokort

  • Kan jag få min pågående prenumeration tillfälligt skickad till utlandet?

    Ja, det går bra men det tillkommer en portokostnad som varierar beroende på vilket land du vill att tidningen ska skickas till. Kontakta kundservice för mer information. Meddela oss din tillfälliga adressändring tre veckor innan för att vara säker på att tidningen kommer fram på önskat datum.

  • Hur beställer jag en gåva som medföljer tidningen?

    När det finns gåvor som du som prenumerant kan beställa och få tillsammans med din tidning (till exempel en kryssbilaga, en almanacka eller liknande produkter) kan du enkelt beställa det på Mina Sidor.


    Logga in och klicka dig sedan vidare till fliken "Erbjudanden". Under rubriken "Gåvor som medföljer tidningen" ser du de gåvor som är aktuella just nu, och som du inte redan beställt. 

     

    Obs! Om du precis har skapat ditt konto på Mina Sidor kan det ta lite tid innan du kan se all aktuell information, finns inte gåvan tillgänglig direkt kan du därför behöva vänta i 1-2 dagar.

  • Varför måste jag som prenumerant beställa gåvan som följer med automatiskt om jag köper tidningen i butik?

    Vi har gjort undersökningar som visar att det är långt ifrån alla våra prenumeranter som vill ha de medföljande gåvorna och därför har vi valt att göra vissa av gåvorna beställningsbara. Det är snällare mot både miljön och ekonomin. 


    Om en gåva medföljer tidningen i butik är numret oftast prishöjt men som en förmån till våra prenumeranter går endel av gåvorna att beställa helt kostnadsfritt. När en gåva kan beställas för prenumeranter görs det enkelt via mina sidor eller genom att kontakta vår kundservice!

  • Hur lång tid tar det innan min premie kommer?

    I vissa prenumerationserbjudanden ingår en premie, vilket i så fall framkommer i erbjudandet du väljer samt i orderbekräftelsen.

    Om du köper din prenumeration på prenumerera.se levereras premien inom tre veckor. I annat fall levereras den tre veckor efter att betalning av faktura har registrerats.

    Har premien inte levererats inom fyra veckor ber vi dig kontakta kundservice så undersöker vi vad som hänt. 

     

     

  • Kan jag spåra min premie på hemsidan?

    Ja, när du är inloggad kan du under sidan "Prenumeration" se om en premie ingår i din prenumeration och när den beräknas komma.

    Observera att för att kunna spåra din premie måste prenumerationen var betald och premien ska vara skickad som ett spårningsbart paket. Vissa av våra premier skickas istället som varubrev och då har vi inget spårningsnummer tillgängligt. Du bör dock ha din premie senast tre veckor efter att vi har mottagit din betalning. Har premien inte levererats efter det ber vi dig kontakta kundservice så undersöker vi vad som hänt.

  • Min premie/gåva/vara var trasig när jag fick den, vad gör jag?

    Vi beklagar detta! Vänligen kontakta kundservice så hjälper vi dig!